Skolehagesatsingen
Kristin Hermansen

Meitemark, mat og høst i skolehagene. Bybonden gleder seg til våren!

Nok en dyrkesesong i Bergens skolehager går mot slutten. Det høstes, kokes, konserveres, lukes, dekkes til og planlegges for en ny vår. Skolehagene er som årstidene: nå går sesongen mot slutten for i år, ting visner ned rundt oss. Uten at vi ser det, har både naturen og skoleelevene allerede startet planleggingen av neste vår. Skolehagene drives videre og framover av engasjerte elever og flinke lærere. Som Bybonde står man ofte litt på sidelinjen med en frøpose i hånden, mens alle femteklassingene graver iherdig i en plantekasse fordi noen utbrøt “Sjekk de makkene her da!”. Det er helt i orden. En skolehage handler om så mye mer enn de frøene vi sår på våren og gulrøttene vi høster i september. 

Samarbeid for oppmåling av areal på skolens område, med god hjelp av erfarne arkitekter

Meitemark er ikke bare meitemark

Meitemarkene som skapte engasjement hos elevgruppen er en fantastisk inngangsport til alle målene man har satt seg i læreplanen. Medvirkning, bærekraft og livsmestring oppleves i praksis. Den læreren som klarer å fange nysgjerrigheten og engasjementet over markene som dukket opp har klassens oppmerksomhet: Hva gjør marken? Hva skjer hvis den ikke er der? Hvor mange finnes det, og hvordan lever de? Hva med næringsstoffene meitemarken bidrar til å skape, er det akkurat de samme som finnes i det periodiske system? Kan vi snekre et markvarium og studere dem? Elevene er påkoblet, i bevegelse, de deltar og de bryr seg. Barn har lyst til å lære, men vi voksne kveler ofte denne entusiasmen når vi forlanger at de skal lære på en måte som passer best for oss. Skolehagene er med på å holde denne medfødte nysgjerrigheten og lærelysten levende.

Meitmarken fanger en elev sin oppmerksomhet

Når dyrkingen, matlagingen og hermetiseringen er over for denne gang, er skolehagene fortsatt et inviterende utendørs klasserom. Her kan man studere livet gjennom vinteren. Gjenkjenne trær uten blader. Registrere lysforhold, snekre fuglekasser, studere vannets kretsløp eller jobbe med fotosyntesen. Kanskje samles rundt bålet og ha undervisning om steinalderen. Satt det noen her, akkurat her vi bor, rundt et bål, for 4000 år siden? 

Nå når det blir mørkere og alt går litt langsommere, send en tanke til de lærerne og skolelederne som aldri gir opp håpet om en mer praktisk skolehverdag. De ser at denne type undervisning resulterer i elever som får tro på seg selv. De mestrer, de er en del av en gruppe, de får til noe sammen og de gleder seg til neste skoledag. Vi drømmer om at alle skoleelever skal få oppleve akkurat dette, og vi tror at skolehage er et godt verktøy for å gjøre drømmer virkelige. 

«Det er ikke urtene, trærne, blomstene eller fruktene vi gir våre barn i skolehagene, men kjærlighet til naturen, kjærligheten til arbeidet, til hjemmet og til jorden, og frem av disse gaver spirer andre smukke blomster, som i barnas hjertelag og karakter bringer rike frukter.»

Skolehagebestyrer Henrik Solheim (1931)

Kakao, erfaringsdeling og planlegging av utvidelsen av skolehagen

Mange har spørsmål om hvordan Skolehagesatsisngen i Bergen fungerer, det kan du lese mer om her. Om du har spørsmål eller vil slå av en prat, ta gjerne kontakt med Bybonde Kristin Hermansen på mail eller telefon. 

Følg med på hva Bybonden i Bergen gjør her: 

Instagram

Facebook

Vil du lese mer?