Skolehagesatsingen
Vilde Valland Aarseth

Skolehage som rekrutteringsarena til landbruksfagene

En nasjonal modell for rekruttering, bærekraft og læring i ungdomsskolen

Landbruksdirektoratet har gitt nasjonale tilretteleggingsmidler til piloten “Skolehage som rekrutteringsarena til landbruksfagene”, en ordentlig gladnyhet for oss som arbeier med skolehager, matsystemet og landbruket. Og ikke minst for alle skolehager i Norge! 

Pilotprosjektet har som mål å utvikle en bærekraftig skolehagemodell. Dette inkluderer utvikling og utprøving av valgfaget Skolehage for ungdomsskolen, gjennom et samarbeid mellom Bybonden i Bergen fra Stiftelsen Lystgården, lærere i ungdomstrinnet og skolehagepedagoger fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet. Med på laget er også Statsforvalteren i Vestland, arkitektene i FormFlora, Anleggsgartnermester Wikholm, Stend videregående skole og Vestland Bondelag i samarbeidet om å anvende skolehager som rekrutteringsarena til landbruksfagene.

Oppstartsmøte på Lystgârden

Fra skolehage i barneskoler og barnehager til skolehager i ungdomsskolen 

Pilotprosjektet baserer seg på erfaringene Bybonden har fra en allerede etablert skolehagemodell i barneskoler i Bergen. Bybondens erfaringer legger grunnlaget for å utvikle en bærekraftig skolehagemodell som valgfag i ungdomsskolen med bred overføringsverdi. Gjennom å gi elevene praktisk erfaring med matproduksjon og bærekraftig landbruk, skal vi motivere dem til å velge landbruksfag som utdanningsvei. Det skal arbeides med lærere og elever i skolehagene gjennom skoleåret, besøke lokale gårder og landbruksskoler, og Bybonden i Bergen ønsker, sammen med utvalgte samarbeidspartnere, å utvikle skolehage som valgfag på ungdomsskolen.

 

Bakgrunnen for prosjektet er at i dag velger for få å satse på landbruk, dyrking, matproduksjon som sitt yrke eller sin utdanning, og på sikt er forventningen av satsingen på skolehage at det kan bidra til en lokal økning i søkere til landbruksfag.

Det høstes i skolehagen! 
Et utendørs praktisk klasserom 

En annen motivator for å satse på skolehage som en del av skolehverdagen er ønsket om en mer praktisk skole. Det har vært en negativ utvikling i skolen de senere årene med svakere læringsresultater, synkende motivasjon, mindre trivsel og mer mobbing og fravær (Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole — Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn). Mange unge er bekymret for framtiden, og antallet unge som sliter psykisk øker. De trenger noe i livet sitt som gir dem håp, kompetanse og handlekraft for å kunne påvirke samfunnet i rett retning. Skolehage er en arena hvor alle skolelever kan få oppleve mestring, nærhet til naturen, og få grunnleggende kompetanse knyttet til matproduksjon. Gjennom Den nasjonale strategien for urbant landbruk oppfordrer Regjeringen kommuner å sette i gang med dyrkingsprosjekter. For å realisere dette målet trenger vi innbyggere som kan dyrke. 


“Det er ikke urtene, trærne, blomstene eller fruktene vi gir våre barn i skolehagene, men kjærlighet til naturen, kjærligheten til arbeidet, til hjemmet og til jorden, og frem av disse gaver spirer andre smukke blomster, som i barnas hjertelag og karakter bringer rike frukter.”

Skolehager er ikke nytt. I 1931 skrev skolehagebestyrer Henrik Solheim dette.
Elevene arbeider i skolehagen (Foto: Jannica Luoto/BT)

Er skolehagene et springbrett til landbruksfagene?

Bybonden i Bergen har siden 2021 drevet skolehagesatsingen i Bergen kommune. Vi har utviklet en løsning for etablering og drift av skolehage som er overførbar til alle kommuner i Norge. Gjennom arbeidet med skolehager i Bergen registrerer vi at svært mange elever ikke kjenner til utdanningsveiene som relateres til skolehagene. Vi ser at det er behov for en oppskalert skolehagemodell i ungdomsskolen. Det er for sent å gi elevene teoretisk kunnskap om landbruksfagene i 10. klasse. Vi mener at elever som har opplevd glede og mestring i barnehagens kjøkkenhage, skolehagen på barneskolen og for eksempel som valgfag gjennom ungdomsskolen vil ha mye bredere erfaringsgrunnlag for å vurdere å velge landbruksfag på videregående skole. 

Vi håper prosjektet kan resultere i: 

1. Økt kjennskap til landbruksfagene for elever og lærere. 

2. Praktisk erfaring for elevene: Arbeid i skolehagen gjennom hele skoleåret, utplassering ved lokale landbruksskoler og gårdsbesøk der de skal delta i produksjonen. 

3. Rekruttering til landbruksfag: Arbeidet med skolehage som valgfag vil være et langsiktig arbeid, og det vil ta tid før denne måten å jobbe med rekruttering på er implementert i alle landets fylker og man har et målbart resultat. 

4. Nasjonal implementering: Vi vil samle erfaringene gjennom prosjektperioden, og målet er å utvikle en modell som kan brukes over hele landet. 

Følg med på hva Bybonden i Bergen gjør her: 

Instagram

Facebook

Vil du lese mer?